maandag 28 april 2008

Binnenplein Fort Zeelandia krijgt voorkeur op trottoirs (de Ware Tijd - 22/04/08)

Paramaribo - Leerlingen van de Stichting Arbeidsmobilisatie en Ontwikkeling (SAO) werken sinds 1 april aan de herbestrating van het binnenplein van Fort Zeelandia.

Volgens projectbegeleider Henk Van Bastelaar moeten de trottoirs in Paramaribo voorrang krijgen. “Het binnenplein is niet dringend aan herstel toe, in tegenstelling tot de erbarmelijke voetpaden in de stad, vertelt Van Bastelaar.” Dit stratenmakersproject kwam tot stand uit de samenwerking tussen de SAO , Stichting Gebouwd Erfgoed Suriname (SGES ) en de Stichting Herstelling Amsterdam.

Fort Zeelandia werd gebouwd in het jaar 1784. Sindsdien zijn de 'klinkers', zo heten de bouwstenen op het binnenplein, één keer hersteld. De stenen zijn afkomstig uit Nederland en werden gebruikt als ballast op schepen die slaven aanvoerden naar Paramaribo. De klinkers op het binnenplein van het fort werden hoogstwaarschijnlijk met de hulp van slaven gelegd.

Van Bastelaar, een Nederlandse stratenmaker, heeft zich zes jaar geleden aangemeld bij SAO, die zich ontfermt over vroege schoolverlaters, de drop-outs. De stichting biedt drop-outs een waaier aan opleidingen, van houtbewerkers tot een elektriciens. Volgens Van Bastelaar is de SAO één van de weinige stichtingen die voldoende geduld heeft om deze jongeren goed op te leiden, in tegenstelling tot vele bedrijven. De leerjongens worden drie maanden opgeleid en daarna verder begeleid door de SAO.

De officiële start van het project vond plaats op 18 april, maar op 1 april is het praktisch gedeelte begonnen. Van Bastelaar ontfermt zich over vier leerlingen en één SAO-leermeester. “De opleiding tot stratenmaker die ik heb gekregen, heeft vijf jaar geduurd. Nu moet ik mijn expertise in drie maanden aan mijn leerlingen overdragen,” geeft Van Bastelaar mee.

“De Stichting Herstelling Amsterdam heeft ons het binnenplein van Ford Zeelandia aangewezen als opleidingsplaats. Het binnenplein is volgens mijn vakkundig oog nog niet aan herstel toe. Ik had liever de trottoirs en enkele straten in Paramaribo aangepakt. Dat is heel dringend nodig. Overal zie je putten en gaten, stenen die los zitten en hoopjes zand.” Volgens de projectbegeleider zouden er ook paaltjes moeten komen om aan te geven tot waar auto's mogen parkeren. Hij vindt het “ongehoord” dat voetgangers worden verplicht om risico's te nemen en de rijbaan op moeten omdat auto's het voetpad volledig in beslag nemen.

Ten aanzien van het binnenplein van het fort, zegt Van Bastelaar dat het niet logisch is stratenmakers in opleiding aan een monument te laten werken. “Dat neemt niet weg dat ik mijn uiterste best zal doen om deze opdracht samen met mijn leerlingen tot een goed einde te brengen. We hebben al een stuk van de klinkers hersteld, achteraf bleken de stenen te hoog te liggen. Dat stuk zullen we opnieuw moeten aanleggen.” Binnen drie maanden zouden de werken op het binnenplein af moeten zijn, want ik werk ook nog aan de oprichting van een ander project”, vertelt Van Bastelaar.

- Coralie Decoene

Geen opmerkingen: