maandag 18 augustus 2008

Bestemmingsverandering Zorg en Hoop moeilijke opgave (de Ware Tijd - 18-08-08)

Paramaribo - Bestemmingsverandering van het 56 jaar oude vliegveld Zorg en Hoop betekent dat de staat percelen en woningen in de directe omgeving zal moeten opkopen.

Verlenging van de baan brengt namelijk extra overlast voor omwonenden, omdat er mogelijk ook grotere type vliegtuigen van gebruik zullen maken. Bovendien zal de baan ook worden verlicht. Vooral de huizen aan de Parastraat, Doekhieweg Oost en twee blokken rechts achter de startbaan in het ressort Flora, zullen direct worden beïnvloed. Mogelijke oplossingen zijn het aanbrengen van een natuurlijke geluidswand, waaronder bomen, of een kunstmatige, zoals die gebruikelijk zijn langs snelwegen op diverse plaatsen in de wereld. Andere mogelijkheden zijn ook het vliegveld te verplaatsen naar Commewijne, Weg naar Zee of Lelydorp alle met hun voor- en nadelen.

In alle gevallen zou de investering 50 miljoen US dollar kosten, waarvan nog onduidelijk is wie het project zou willen bekostigen. Maar dat “de keuze om de startbaan te verlengen” is gemaakt, “betekent impliciet dat de overheid een beleidskeuze heeft gemaakt om het vliegveld Zorg en Hoop op de huidige locatie te houden, tenminste voor de levensduur van deze investering”, wordt geconcludeerd in de ‘Milieu en Impact studie’ over de verlenging van de start- en landingsbaan van dit vliegveld. Het project is inclusief belichting van de baan begroot op meer dan twee miljoen US dollar. “Nu we de studie binnen hebben kunnen we bepalen of het project voortgang vindt en beginnen met de aanbesteding. De financiering van het project is wel mogelijk uit eigen middelen”, zegt minister Rick van Ravenswaay van Planning en Ontwikkelingssamenwerking.

Zijn departement heeft P all Projects Supply Suriname NV aangetrokken om de studie te verrichten. De baan moet met 250 meter verlengd tot bijna 900 meter en tot 23 meter breder worden. “Wanneer deze verlenging en verbreding tot stand is gebracht, zullen de huidige vliegtuigen hun hoogte van 150 voet (450 meter) halen bij take-off boven de Coesewijnestraat”, zegt het consultancybureau. Negentig procent van de huidige vluchten die opstijgen, voldoet niet aan deze eis. Daarnaast zullen grotere vliegtuigen een langere en lagere aanvliegroute hebben boven de woonhuizen in het Flora-project. Naast de positieve gevolgen, waaronder vliegveiligheid, passagiersgroei en economische voordelen, kleven er ook negatieve aan de uitvoer van het plan. Zo ontstaat er een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen, toename van geluidshinder, een groter gevoel van onveiligheid bij omwonenden en toename van geuroverlast.

Uit onderzoeken blijkt dat er steeds meer vliegbewegingen ontstaan, met name door de mijnbouw- en toerisme-ontwikkelingen in het binnenland. Een alternatief voorstel dat wordt gedaan, is het vliegveld te laten in zijn huidige staat en een deel van de vluchten te verplaatsen naar de Johan Adolf Pengelluchthaven. Voorlichten is hier vooral voor betrokkenen belangrijk. Overigens gaven buurtbewoners eerder al aan niet zonder slag of stoot de uitbreiding te zullen aanzien.

- Vernon Texel

Geen opmerkingen: