zaterdag 16 augustus 2008

De klas uit en de historie in (de Ware Tijd - 16/08/08)

Photobucket

Paramaribo - Door jongeren uit de klas te halen en via een monumentenspeurtocht de historie te laten beleven, zullen zij misschien meer waardering en liefde voor hun land en geschiedenis hebben. Tenminste, dat hoopt Aimée de Back, architect en monumentendeskundige.

Drie jaar geleden kwam zij in Suriname aan, en onze historische gebouwen, waarop zij meent ook recht te hebben vanwege de gedeelde geschiedenis, spraken haar zodanig aan, dat zij besloot zich in te zetten voor de renovatie en het onderhoud van dit erfgoed. Maar alvorens dat zover is, besloot zij eerst de bewustwording onder de jeugd en de rest van de gemeenschap op gang te brengen, door een monumentengids te ontwerpen en donderdag de eerste aan Edwin Wolf, de minister van Onderwijs en Volksontwikkeling, te overhandigen.

De monumentenkaart die nu als fundraising wordt verkocht, is slechts één onderdeel van het monumenteneducatieproject Paramaribo. Zodra er voldoende middelen zijn, zullen de zesdeklassers van 300 scholen worden uitgenodigd voor een speurtocht in Paramaribo. Ook zal een documentaire worden gemaakt zodat het publiek waardevolle gebouwen van binnen te zien krijgt.

“Ik merkte dat dit er nog niet was. Ik heb in Den Haag eerder zo’n monumentenspeurtocht georganiseerd en binnen een uur tijd waren wel 1.000 speurtochten uitgedeeld. Daar heb ik gezien hoe enthousiast men kan zijn. Zo kwam ik op het idee het ook hier te gaan doen”, vertelt De Back.

Hoewel het educatieve programma nog niet is gestart, hebben zesdeklassers van de Shri Vasudevschool al een kleine speurtocht gedaan. Leerkracht Mahieda Joemmanbaks-Fakirmohamed wilde de geschiedenisles dichterbij de verbeelding van de kinderen brengen en besloot zelf met haar leerlingen langs de gebouwen en plekken te gaan, met plaatjes die zij uit de verschillende boeken had verzameld. Maar toen zij hoorde van de plannen van De Back, besloot zij deze te benaderen en aan te sporen vaart achter haar idee te zetten. Zo werden haar leerlingen de eerste die op een naar hun zeggen “te makkelijke speurtocht” gingen, die zo voorbij was. “De leerlingen vonden het interessant en wilden meer”, zegt Joemmanbaks. Volgens de leerkracht zijn er maar weinig leerlingen die ooit één van de monumenten die in de geschiedenisboeken voorkomen, hebben gezien. Daarom vergeten ze deze ook snel, maar nu ze deze gebouwen in het echt hebben mogen zien en kunnen aanraken, zullen ze het niet gauw vergeten. Het uiteindelijke doel van dit project is bij elke Surinamer de bewustwording te kweken hoe met zijn stad om te gaan en deze ook schoon te houden en de monumentale gebouwen te restaureren.

- Afra Accord

Geen opmerkingen: